آرتین پولاد

سپتامبر، شروعی برای رشد مجدد قیمت‎‌های محصولات تخت فولادی است

آرتین پولاد: بازار محصولات فولادی آلمان طی ۲ هفته پایانی آگوست از رونق چندانی برخوردار نبود. با این حال فعالان بازار معتقد هستند در سپتامبر روند یاد شده تغییر می‌کند و قیمت‌ها در مسیر رشد قرار می‌گیرند. اتمام تعطیلات آلمان و اعمال تعرفه وارداتی روی برخی محصولات فولادی را باید اصلی‌ترین علت این افزایش احتمالی دانست.

به گزارش آرتین پولاد، قیمت محصولات تخت فولادی در آلمان، طی ۲ هفته پایانی ماه آگوست سال جاری، کمترین تغییرات را پشت سر گذراند؛ چرا که به‌دلیل تعطیلات، بازار آمادگی لازم برای رشد جدی قیمت‌ها را نداشت. با این حال، این روند صعودی قیمت‌ها ممکن است در ماه سپتامبر دوباره آغاز شود.

از اواسط ماه آگوست تا پایان آن قیمت‌ کویل‌های فولادی سرد و گرم تولید شده در آلمان، به‌طور متوسط رشد ۱۰ یورو به‌ازای هر تن را تجربه کرد که افزایش محدودی به‌نظر می‌رسد. رشد یاد شده را باید ناشی از تغییر قیمت محصولات وارداتی دانست. البته در این مدت به‌دلیل فصل تعطیلات مشتریان، تقاضا برای این محصولات در این کشور همچنان محدود بود. گفتنی است که به دلیل پایان تعطیلات تابستانی در آلمان، در حال حاضر فعالیت چندانی در این بازار مشاهده نمی‌شود.

در دوره یاد شده، قیمت پیشنهادی برای صادرات محصولات تخت به آلمان، رشد ۱۵ یورویی داشت. علت آن این بود که صادرکنندگان اصلی فولاد به آلمان، تولیدکنندگان ترکیه و هند، تمرکز فعالیت خود را بر بهبود بازارهای داخلی خود قرار داده بودند و از صادرات خود کاسته بودند. با این حال، بنا به برخی گزارشات از بازارهای داخلی کشورهای اروپایی، قیمت‌های محصولات وارداتی و داخلی تفاوت چندانی با هم ندارند، اما احتمال دارد که به زودی این شرایط تغییر کند. چرا که در موقعیت فعلی، با توجه به آخرین قیمت‌ها برای محصولات تخت، اتحادیه اروپا در پی آن است تا قیمت‌های خود را افزایش دهد.

به‌علاوه فعالان بازار معتقد هستند، آلمان قیمت محصولات خود را در سپتامبر افزایش خواهد داد. به‌علاوه اجرای اقدامات ضد دامپینگ در رابطه با ورق‌های گرم وارداتی از سوی برزیل، ایران، روسیه و اوکراین، مورد دیگری است که انتظار می‌رود بر پایه آن قیمت محصولات آلمانی رشد یابد.

نمودار ۱ قیمت ورق‌های گرم فولادی را در آلمان نشان می‌دهد. قیمت‌های نشان داده شده در این نمودار، بدون احتساب ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند. قیمت برای ورق گرم تولید شده در آلمان و فروش در بازارهای داخلی این کشور حداقل ۵۶۰ و حداکثر ۵۷۰ یورو به‌ازای هر تن بود. ورق گرم با ضخامت ۲ میلی‌متری وارداتی به آلمان و تولید شده در هند نیز با حداقل قیمت ۵۴۵ تا ۵۶۰ یورو فروش رفت. همین محصول با ضخامت ۲.۸ میلیمتر از سوی ترکیه در محدوده قیمتی ۵۲۰ تا ۵۲۵ یورو بر هر تن به بازار آلمان ارایه شد.

                                               

نمودار ۲ قیمت ورق‌های سرد فولادی را در آلمان نشان می‌دهد؛ این قیمت‌ها نیز بدون احتساب ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ارایه شده‌اند. قیمت ورق سرد فولادی ساخت آلمان ۲ هفته اخیر حدود ۶۳۰ تا ۶۴۶ یورو به‌ازای هر تن برآورد شد. همین ورق‌ها با ضخامت یک میلی‌متر و ساخت ایتالیا با قیمت ۶۳۰ تا ۶۴۰ یورو به فروش رفت. محصول یاد شده از سوی هند نیز در بازار آلمان در محدوده قیمتی ۵۵۵ تا ۵۶۵ یورو به‌ازای هر تن ارایه شد.

                                              

خروج از نسخه موبایل