آرتین پولاد

فولاد خوزستان ۲۷۷ هزار تن محصول را معامله کرد

آرتین پولاد: شمش فولاد خوزستان مهم‌ترین معیار سنجش قیمت محصولات موجود در زنجیره فولاد است. بنابراین این شرکت باید شمش خود را برای کشف قیمت همواره در بورس کالا عرضه کند. با توجه به کاهش تقاضای محصولات فولادی در سال گذشته و عدم فروش نیمی از محصولات فولاد خوزستان در بورس کالا، این شرکت در اواخر سال گذشته و ۵ ماه ابتدای سال جاری بیشتر رویکرد صادراتی داشته، بنابراین حدود ۲۰۰ هزار تن از معاملات این شرکت در بورس کالا کاسته شد.

به گزارش آرتین پولاد، ادامه رکود در صنعت فولاد کشور در اوایل سال ۱۳۹۵ باعث شده بود تا برخی از شرکت‌های فولادی در نیمه اول سال کمتر از نیمی از محصولات خود را به‌فروش برسانند. در عین حال بسیاری از محصولات فولادی نیز یا بدون معامله از رینگ بورس خارج می‌شد یا اینکه تنها بخشی از محصول مورد معامله قرار می‌گرفت و فروش می‌رفت. بنابراین برخی از شرکت‌ها به‌ویژه در نیمه دوم سال گذشته و ۵ ماه ابتدای سال جاری، عرضه خود را در بورس کالا کاهش دادند و بیشتر به صادرات محصولات خود مبادرت ورزیدند. هر چند ممکن است این اقدامات معترضانی هم داشته باشد، اما حقیقت آن است که وقتی یک محصول به علت رکود موجود در بازار، متقاضیان اندکی دارد و حتی در بسیاری از موارد تقاضایی برای محصول یافت نمی‌شود و آن شرکت بارها پس از عرضه در بازار، از معامله محصول خود ناامید می‌شود، چاره‌ای جز صادرات نمی بیند؛ در غیر این صورت عدم فروش و انباشت محصول باعث وارد آمدن زیان هنگفت به شرکت مزبور می‌شود. البته هیچ گاه بورس کالا خالی از محصول نبوده است و در سال جاری نیز شاهد افزایش تقاضا در بازار بوده‌ایم.

با این وجود شرکت فولاد خوزستان که در ۵ ماه ابتدایی سال گذشته دقیقا ۹۰۰ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد، تنها ۵۰۰ هزار تن تقاضا داشت و توانسته بود ۴۷۴ هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا معامله کند. بنابراین حدود نیمی از محصولات عرضه شده فولاد خوزستان در سال گذشته بدون معامله باقی ماند. از این‌رو در سال جاری نیز استراتژی صادرات در این شرکت ادامه یافت. نمودار ۱ نیز حاکی از آن است که طی ۵ ماه ابتدای سال جاری، فولاد خوزستان ۳۴۴ هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد که کاهش ۶۲ درصدی نسبت به سال قبل داشت . در مقابل، تقاضا در مورد محصولات فولاد خوزستان ۴۲۶ هزار تن بود که این شرکت توانست ۲۷۷ هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا به فروش برساند.

                                                

حدود ۲۰۲ هزار تن از عرضه محصولات فولاد خوزستان به تختال اختصاص داشت و با تقاضای ۱۷۵ هزار تنی، این شرکت توانست ۱۵۴ هزار تن تختال را به فروش برساند. شمش بلوم خوزستان نیز به میزان ۱۳۷ هزار تن عرضه شد که در مقابل آن تقاضای ۲۲۵ هزار تنی وجود داشت؛ اما در نهایت ۱۱۸ هزار تن شمش بلوم به فروش رفت. در نهایت نیز فولاد خوزستان ۵ هزار تن سبد شمش فولادی در بورس کالا عرضه کرد که ۲۵ هزار تن تقاضا داشت و تمامی این محصول نیز معامله شد.

خروج از نسخه موبایل