آرتین پولاد

ایران در تولید آهن اسفنجی در سطح جهان، پیشرو است

آرتین پولاد: بنا به آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، تولید آهن اسفنجی در ماه جولای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶، رشد ۱۴ درصدی داشت. گفتنی است که حجم تولید این محصول در طول ماه جولای سال جاری حدود ۵.۱ میلیون تن گزارش شد. باید خاطرنشان ساخت که در شرایط کنونی، تحولاتی که بر گستره صنعت فولاد جهان در حال وقوع است، مثبت برآورد می‌شوند و همین موضوع زمینه را برای رشد تولید محصول یاد شده فراهم آورده است.

به گزارش آرتین پولاد، فولاد خام توسط ۲ روش کوره بلند و کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود. برای تولید حجم عمده‌ای از فولاد جهان از روش کوره بلند استفاده می‌شود. اما در کشورهایی چون ایران که دارای منابع عظیمی از گاز هستند، روش کوره بلند اولویت خود را از دست می‌دهد. در چنین کشورهایی از آهن اسفنجی (DRI) تولید شده به روش احیای مستقیم کنسانتره و گندله آهن در کوره قوس الکتریکی برای تولید فولاد استفاده می‌شود.

نمودار ۱ مقایسه‌ای از میزان تولید آهن اسفنجی در کشورهای مختلف را در ماه جولای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، ایران همچون گذشته در تولید آهن اسفنجی در سطح جهان، پیشرو شناخته می‌شود و این جایگاه را همچنان برای خود حفظ کرده است. بر همین اساس مطابق آنچه در این نمودار مشاهده می‌شود، تولیدکنندگان ایرانی موفق شدند، تولید آهن اسفنجی را حدود ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهند و تولید این محصول در ایران را به حدود ۱.۶ میلیون تن برسانند. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و افزایش تناژ تولید آهن اسفنجی و فولاد کشور، انتظار می‌رود روند یاد شده تا پایان سال جاری ادامه یابد.

                                        

با توجه به نمودار، هند نیز دومین تولیدکننده بزرگ آهن اسفنجی در سطح جهان به‌شمار می‌رود. میزان تولید محصول یاد شده در این کشور در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا بدون تغییر ماند.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود بیشترین رشد تولید محصول یاد شده به آرژانتین تعلق دارد؛ این رشد حدود ۱۰۷ درصد برآورد می‌شود. مکزیک نیز در طول مدت یاد شده رشد ۳۱ درصدی را به‌خود اختصاص داد و میزان تولید خود را از ۴۱۳ هزار تن در ماه جولای سال ۲۰۱۶ به ۵۴۰ هزار تن در ماه جولای سال جاری رساند. مصر نیز در رده سوم رشد تولید قرار گرفت، میزان تولید این کشور در تاریخ یاد شده سال جاری حدود ۳۰۰ هزار تن برآورد شد؛ یعنی نسبت به تولید ۲۳۲ هزار تنی سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی داشت.

در ادامه باید افزود، پس از موارد یاد شده، کشورهای ایران، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، لیبی و قطر به‌ترتیب با رشد ۲۷ درصد، ۲۲ درصد، ۱۱ درصد، ۷ درصد و ۷ درصدی بیشترین رشد را در این دوره دارا بودند. تولید آهن اسفنجی در سایر کشورها با افت مواجه شد؛ به این صورت که میزان تولید در کشور ونزوئلا بیشترین افت را داشت و در بازه مورد بحث، ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. تولید محصول یاد شده در کانادا و امارات متحده عربی نیز به ترتیب افت ۷ و ۲ درصدی را تجربه کرد.

خروج از نسخه موبایل