آرتین پولاد

قیمت هر تن میلگرد فولادی در عربستان طی یک ماه بیش از ۶۰ دلار رشد داشت

آرتین پولاد: تقاضا برای مصنوعات فولادی در عربستان سعودی به‌دلیل موجودی کافی در انبارهای بازار این کشور، ضعیف و با کاهش همراه بوده است.

از طرفی، قیمت بالای این محصولات در بازار عربستان موجب شده که تجارت مصنوعات فولادی در این کشور بسیار کاهش یابد و حتی به صفر نزدیک شود.

در شرایط کنونی بازار که بالا رفتن قیمت‌ها، خریداران و مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده، تولیدکنندگان نیز تحت فشار قرار دارند چرا که از یک‌سو قیمت مواد اولیه افزایش یافته و از سوی دیگر با وجود روند صعودی قیمت در سطوح جهانی، امکان کاهش قیمت از طرف آن‌ها وجود ندارد و این امر سبب شده تا برخی از این محصولات بدون متقاضی باقی بماند.

افزایش قیمت برای مصنوعات فولادی از سوی تولیدکنندگان محلی و منطقه‌ای عربستان سعودی بسیار قابل توجه به‌نظر می‌رسد. این رشد قیمتی در ماه جاری (سپتامبر) نسبت به ماه گذشته، یعنی، آگوست، حدود ۷۰ تا ۹۰ دلار به‌ازای هر تن برآورد می‌شود. در این میان، فعالان بازار معتقدهستند که این بازار به تخفیف ۲۰ دلاری نیاز دارد؛ چرا که همچنان میزان معاملات بسیار پایین است.

در حالی که برخی از تاجران عربستان مایل هستند تا انواع مصنوعات فولادی مورد نیاز خود را خریداری کرده و انبار‌ها را پر کنند اما همچنان در پی تخمین وضعیت آتی بازار برای انجام بهترین معامله را هستند.

نمودار ۱ قیمت عرضه میلگرد فولادی را در بازار عربستان سعودی نشان می‌دهد. ، این مصنوعات با مشخصات S275JR، در عربستان سعودی توسط شرکت SULB تولید می‌شوند که در ماه جاری با قیمت بین ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار به‌ازای هر تن عرضه شدند. این قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته، ۷۰ درصد رشد داشتند.

مابقی قیمت‌های یاد شده برای این محصولات مربوط به عرضه سایر شرکت‌های خارجی به بازار داخلی عربستان است. قیمت CFR هر تن مصنوعات میلگرد تولید شده در واحد SULB بحرین با مشخصات مشابه حدود ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار بود. شرایط تحویل محصولات یاد شده در بخش شرقی کشور عربستان خواهد بود. این قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته، رشد ۷۵ دلاری را در هر تن به خود اختصاص دادند. همین مصنوعات تولید شده توسط شرکت صنایع فولاد امارات در بخش شرقی این کشور با قیمت CFR 640 دلار بر تن برای فروش عرضه شدند؛ بدین ترتیب قیمت هر تن از این مصنوعات نسبت به ماه گذشته از رشد ۸۰ تا ۹۰ دلاری برخوردار بود. محصولات یاد شده ساخت شرکت فولاد الجزیره واقع در عمان با قیمت ۶۴۰ دلار عرضه شدند که نشان از رشد ۶۰ تا ۶۵ دلاری نسبت به ماه گذشته دارد.

محصولات ساخت چین نیز با مشخصات SS400B در محدوده قیمتی CFR 585 تا ۵۹۵ دلار به‌ازای هر تن عرضه شدند. توجه به این نکته ضروری است که این محصولات در بندر دمام تحویل داده می‌شوند. محصولات ترکیه نیز با مشخصات S235JR و شرایط تحویل در بندر جده در محدوده قیمتی CFR 600 تا ۶۱۵ دلار در هر تن پیشنهاد شدند.

خروج از نسخه موبایل